Rola żywności pochodzenia roślinnego w zachowaniu zdrowia Egészségtudomány 2001;45(3):244-255 Magyar Higiénikusok Társasága Autorzy zbadali właściwości pięciu aglikonów flawonoidalnych, takich jak kwercetyna, kepferol, mirycetyna, apigenina i przeciwutleniacz luteolinowy, oraz ustalili stężenie związków w najczęściej spożywanej żywności pochodzenia roślinnego. Stwierdzili, że struktura chemiczna cząsteczek określa siłę działania przeciwutleniaczy in vitro. Analityczne badania chromatograficzne płynu o wysokiej skuteczności wykazały, że najbogatszym źródłem flawonoidów pośród warzyw okazały się odmiany cebuli, pietruszka, szpinak, części selera i odmiany soczewicy. Wśród owoców dużą ich ilość posiadają jagody (truskawka, jeżyna, czarna jagoda, porzeczka), a także orzech włoski. Na bazie danych o ich spożyciu u grup ludności i na podstawie wyników analitycznych ustalili przeciętne spożycie dzienne pięciu rodzajów flawonoidów.
Starzenie się i przeciwutleniacze BOSTON, USA - American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 71 (suppl), June 2000, pp. 166S-68S Według teorii profesora Meydaniego, atak wolnych rodników na komórki i DNA jest główną przyczyną starzenia się i takich chorób zwyrodnieniowych, jak reumatyzm, miażdżyca, rak, choroby serca i układu krążenia, choroby zapalne, demencja starcza i katarakta. Według profesora Meydaniego starzenie się i choroby zwyrodnieniowe mają miejsce, gdy system obronny i mechanizm naprawiający przeciwutleniaczy już nie daje sobie rady z atakami wolnych rodników. Badania wykazały, że odporność organizmu można wzmacniać takimi przeciwutleniaczami, jak witaminy C i E oraz karoteny. Na przykład spożywanie 400 czy 800 j.m. witaminy E u mężczyzn obniżyło ryzyko wystąpienia nie kończących się śmiercią zawałów serca o 77% i w pewnym stopniu powodowało regres miażdżycy. Witamina E pomogła również osobom po przeszczepie by-passów. Okazało się, że kobiety i mężczyźni w podeszłym wieku mogą wzmacniać swój układ immunologiczny za pomocą dziennej dawki 200 j.m. witaminy E. Profesor Meydani wywnioskował, że codzienne spożywanie 200 j.m. witaminy E oraz 5?8 porcji owoców i warzyw zmniejsza ryzyko chorób serca i systemu krążenia, a w starszym wieku wzmacnia układ immunologiczny.